دانلود مقاله گزارش کارآموزی در شرکت توزیع نیروی برق

ریال660.000

این محصول یک مقاله به زبان فارسی با عنوان “گزارش کارآموزی در شرکت توزیع نیروی برق” بوده و در دو فرمت word و pdf آماده خریداری و دانلود فوری می باشد.

 

مشخصات مقاله
عنوان مقاله گزارش کارآموزی در شرکت توزیع نیروی برق
فرمت مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش (DOCX) و پی دی اف (PDF)
تعداد صفحات مقاله 36 صفحه
سایز متن مقاله 14
فونت متن مقاله بی نازنین
رشته های مرتبط با این مقاله برق
گرایش های مرتبط با این مقاله برق صنعتی – برق قدرت – شبکه های انتقال و توزیع
موضوعات ترانسفورماتور
منبع و رفرنس ندارد
کد محصول w173
حجم فایل 1Mb
وضعیت آماده خرید و دانلود

 

فهرست مطالب مقاله
معرفي محل کارآموزي
خلاصه گزارشکار آموزي:
برنامه حضور در محل کارآموزي، موضوع کارآموزي، فعاليت هاي انجام شده در مرحله اول، نظر سرپرست کارآموزي.
شرح گزارشکار آموزي، گزارش فعاليت هاي انجا مگرفته و يادگيري اطلاعات دراين دوره، ترانسفورماتور،هسته، سيم پيچي هاي ترانس، تانك اصلي روغن، مقره‏ها ( بوشينگها )، سيستم هاي اندازه گيري وحفاظت ترانس، كنسرواتور يا منبع انبساط روغن، تپ چنجر

 

بخشی از متن مقاله
اوایل مقاله:
سيستم های اندازه گيری و حفاظت ترانس
كنسر واتور يا منبع انبساط روغن
منبع ذخيره روغن كه به اسامی منبع انبساط و كنسرواتور نيز ناميده می شود ، تانكی است كه در بالاترين قسمت ترانس نصب می شود در حين تغييرات بار روزانه ، روغن ترانس انبساط وانقباض می يابد و در حين انبساط وارد منبع ذخيره می شود . اندازه و حجم منبع ذخيره به اندازه ترانس و تغييرات دمايی آن در هنگام بهره برداری بستگی دارد . در ترانسهايی كه دارای تپ چنجر قابل قطع زير بار هستند ، منبع انبساط به دو بخش تقسيم می گردد كه قسمت كوچكتر برای تپ چنجر و قسمت بزرگتر برای تانك اصلی در نظر گرفته می شود . از بالای هر قسمت منبع ذخيره ، لوله ای به فضای آزاد آورده می شود ، كه به آن مجرای تنفسی می گويند (Breather) در ورودی اين مجرا ظرف شيشه ای قرار دارد ، كه داخل آن از ماده ای رطوبت گير به نام سيليكاژل پر می شود . به اين ترتيب هوای ورودی به ترانس رطوبت خود را از دست داده و كاملاً خشك خواهد بود .
در هر قسمت منبع ذخيره ، يك نشان دهنده ی سطح روغن نصب می شود تا سطح روغن را در حين كار ترانس بتوان نظارت كرد و همچنين دو سطح منبع ديگر كه مجهز به كنتاكت آلارم می باشند نيز بر روی آنها نصب می گردند سطح خارجی منبع ذخيره نيز با رنگ مناسب پوشيده می شود تا از خوردگی و زنگ زدن محافظت گردد .
تپ چنجر
در بارهای مختلف افت ولتاژ در ترانسفورماتورها و خطوط نيز تغيير می كند و سبب تغيير ولتاژ شبكه می شود . كنترل ولتاژ شبكه‏های توزيع و انتقال عمدتاً توسط تپ چنجر ايجاد می شود . اساس كار تپ چنجر بر تغيير نسبت تبديل ترانس استوار است . بدين ترتيب كه با انشعاباتی كه در سيم پيچ فشار قوی تعبيه می گردد تعداد دور سيم پيچ را تغيير داده و سبب تغيير ولتاژ خروجی ترانس می گردد .
تپ چنجرها بطور گسترده ای برای كنترل ولتاژ شبكه در سطوح مختلف ولتاژی بكار گرفته می شوند . معمولاً كنترل ولتاژ در محدودة %15 ± مقدور است . ولتاژ هر پله تپ چنجر عموماً بين 1 تا 5/2 درصد تغيير می كند انتخاب مقدار كم برای پله‏ها سبب افزايش تعداد تپ ها می گردد و انتخاب مقدار بالا برای هر پله باعث عدم امكان تنظيم دقيق ولتاژ مورد نظر می گردد .
محل تپ چنجر
در داخل تانك اصلی ، قسمتی را برای بخش اصلی تپ چنجر ( دايورترسوئيچ ) در نظر گرفته اند اين قسمت كاملاً آب بندی شده است داخل آن نيز با روغن ترانس پر شده است . اين روغن كاملاً از روغن تانك اصلی جداست و باهم مخلوط نمی شود . تپ چنجر را در سمت فشار قوی نصب كرده اند كه دارای مزيت های زيرمی باشند :
الف) در طرف فشار قوی جريان كمتر است لذا برای تپ چنجرهايی كه زير بار عمل می‏کنند حذف جرقه ساده تر است .
ب) چون تعداد دور سيم پيچها ی فشار قوی بيشتر است ، لذا امكان تغييرات يكنواخت تروپله‏های كوچكتر به راحتی ميسر است . در اتصال ستاره انشعابات تپ چنجر را در سمت نقطه صفر قرار می دهند تا عايق كاری آن نسبت به زمين ساده تر باشد .
بهره برداری از ترانسفورماتورهای با تنظيم كننده ولتاژ زير بار :
اكثر ترانسفورماتورها دارای دستگاهی بنام تپ چنجر بوده كه كار آنها عملاً در مدار گذاشتن و خارج كردن تعدادی از حلقه‏های سيم پيچی ترانسفورماتور به منظورتغيير دادن در نسبت تبديل ترانس می باشد. عموماً اين دستگاه در قسمت فشار قوی قرار می گيرد .
تپ چنجر ترانسفورماتورها عموماً بر 2 نوع می باشند :
1- On load tap changer : ترانسفورماتورهايی كه تپ آنها زمانی كه ترانسفورماتور زيربار است ، قابل تغيير می باشد .
2- Off load tap changer : ترانسفورماتورهايی كه تپ آنها فقط زمانی كه ترانسفورماتور در مدار نباشند ، قابل تغيير می باشند .
اين تغيير تپ در محل روی بدنه ترانس صورت می گيرد . به اين ترتيب با توجه به تعداد تپ و اينكه هر تپ چه مقدار تغيير ولتاژ بوجود می آورد و نياز به چه مقدار تغيير در ولتاژ می باشد ، تپ آنها را بر حسب نياز سيستم تغيير می دهيم . مكانيزم عمل تپ به طور كلی به اين صورت است كه اهرمی قادر است در جهت گردش عقربه‏های ساعت تعداد حلقه‏های سيم پيچ را كم و در خلاف آن زياد نمايد .
ترانسفورماتورهايیكه مجهز به سيستم اتوماتيك ولتاژ( Avr = Automatic voltage regulation)
می باشند به طريق زير تغيير تپ صورت می گيرد :
الف) اتوماتيكب) دستی و الكتريكی از اتاق فرمان
ج) دستی الكتريكی از محل د) دستی مكانيكی توسط اهرم مخصوص
هر تغيير Tap در اوليه ترانس قدرت به اندازه kv5 در ولتاژ ورودی ترانس تغيير ايجاد می كند .
ترمومترها
اين نشان دهنده‏ها ، از نوع عقربه ای بوده و برای تشخيص درجه حرارت گرمترين نقطه سيم پيچی ترانس بكار ميرود . معمولاً به ازاء هر گروه سيم يك نشان دهنده بكار گرفته شده كه روی يك از فازها نصب می شود . اين روش اندازه گيری بصورت غيرمستقيم است به اين معنی كه غلاف ترمومتر داخل روغن بوده و دمای روغن را حس می كند، سپس توسط يك زف جريانی متناوب با جريان عبوری از سيم پيچ از كويل حرارتی عبور ميكند ، لذا گرمايی متناسب با سيم پيچ ها در ترمومتر ايجاد می شود .
نشان دهنده حرارت روغن
اين نشان دهنده نيز از نوع عقربه ای بوده و عنصر حساس آن در بالای ترانس و در حول و حوش گرمترين محل روغن نصب می شود و خود آن روی بدنه ترانس و در مجاورت ترمومترهای سيم پيچ ها نصب می گردد .
اواسط مقاله
لجن زدايی
لجن زدايی عملاً در داخل ترانس انجام نمی شود . در ترانسفورماتورها درجه آلودگی ناشی از اكسيداسيون باعث ايجاد رسوب و لجن می شود . تشكيل رسوب بعلت كاهش هدايت حرارتی و پائين آوردن استقامت دی الكتريك روغن بسيار زيان بخش می باشد . بطوريكه يك ورق نازك رسوب ، گراديان درجه حرارت مس به روغن را افزايش داده و در شرايط بارداری مشخص، درجه حرارت سيم پيچ بيش از حالت عادی (بدون رسوب ) می گردد . متأسفانه هنگامی كه روغن
ترانسفورماتور کلاً تعويض گردد اين رسوبات و لجن ها بر روی بوبين ها و هسته و جداره‏های داخلی ترانس باقی می ماند و دوباره با روغن جديد مخلوط شده و عملاً برای از بين بردن اين معضل كاری انجام نمی پذيرد.
رطوبت گيری
هنگام تخليه كامل روغن از داخل ترانس، رطوبت همچنان در بين هسته و سيم پيچها بجا می ماند و جدا نمی شود. هنگامی كه روغن جديد به داخل ترانس پمپ می شود. رطوبت و گازهای باقی مانده از روغن قبلی با روغن جديد مخلوط شده و خواص روغن جديد را بسيار پائين می آورد و حتی هنگامی كه با اتصال كوتاه كردن سيم پيچ های ثانويه اقدام بهرطوبت زدايی می نماييم، به دليل حرارت ايجاد شده در سيم پيچ ها رطوبت از آنها تبخير شده ولی قسمتی از رطوبت جدا شده دوباره در خود روغن حل می شود و ترانس رطوبت گيری كامل نمی شود .
خاموشی نسبتاً طولانی
بايد توجه داشت كه تعويض روغن ترانسهای هوايی ممكن است خيلی مشكل نباشد ولی همين كار در مورد يك ترانس kVA١٢٥٠ كه دارای ١١٠٠ ليتر روغن است، آن هم در حال نصب در پست، كاری بسيار مشكل خواهد بود . تعويض ترانس به دليل نامناسب بودن روغن آن، احتمالاً آخرين و غير اقتصادی ترين كاری است كه می توان انجام داد ولی برخیاز شركتهای توزيع كه فاقد امكانات لازم هستند . به ناچار و قبل از اينكه در يك نيمه شب ترانس سوختگی غافلگيرشان كند ، خاموشی لازم را اعمال كرده و ترانس را تعويض می نمايند.
اختلاط انواع روغن
در روش سنتی معمول كه روغن های مختلف در مخزن واحدی جمع آوری شده و سپس تصفيه می شوند. اينكار بدليل اينكه روغن های مختلف با تركيبات متفاوت و خواص گوناگون با يكديگر تركيب می گردند، باعث می شود مخلوط حاصله پس از تصفيه، ديگر كيفيت قبلی را نداشته و بسرعت پير و فرسوده و غيرقابل استفاده شود. در صورتيكه با استفاده از مكانيسم پيشنهادی توسط اين دستگاه، روغن ترانس بدون تركيب شدن با روغن های ديگر به تنهايی تصفيه شده و خواص خود را پس از تصفيه شدن کاملاً حفظ می كند.
دستگاهی كه در اين قسمت شرح خواهيم داد امكان تصفيه روغن را در حالت بارداری كامل ترانس و بدون هيچگونه خاموشی دارا بوده و مزايای متعددی می توان برای آن بر شمرد .
اين دستگاه در عين حال دارای قابليت استفاده جهت تعويض كل روغن ، تخليه روغن و روغن گيری بطريق خلاء ترانسفورماتور را نيز دارد . مزايای اين مكانيسم كه در عمل مشاهده شده است را بشرح زير می توان فهرست نمود :
١- حفاظت ترانسفورماتور در حين انجام عمليات تصفيه روغن
الف – جلوگيری از تخليه روغن ترانس بيش از حد نرمال
ب – جلوگيری از ورود حباب های هوا ، همراه با روغن به داخل ترانس بواسطه استفاده از دو مخزن خلاء
ج – لجن زدايی به طريق آرام و جلوگيری از شناور شدن يك مرتبه لجن و رسوبات در روغن
٢- لجن زدايی كامل
با گرم كردن تدريجی روغن و افزايش زمان تصفيه ( كه بدليل عدم اعمال خاموشی نگرانی از آن نيست) و با ايجاد حالتی مشابه با گردش طبيعی روغن كه در بارداری عادی ترانس، در مجاورت سيم پيچ های تحت تنش الكتريكی و حرارتی قرار گرفته و مدام در حالت گردش از مركز به جداره‏های داخلی ترانس حركت می كند، برای لجن زدايی كامل استفاده می نمائيم.
لجن های رسوب كرده در بدنه ، روی هسته خصوصاً در فضای بين كلافهای فشار ضعيف و فشار متوسط هنگامی كه ويسكوزيته روغن با اعمال تدريجی حرارت به پائين ترين سطح ممكنه رسيده و قابليت نفوذ پذيری آن در قسمت های مختلف ترانس بالا برده شود، از جای خود كنده می شوند. پس با گرم كردن تدريجی روغن ترانس توسط هيتر های دستگاه ، با فشار كمكی می توان لجنها را به تدريج بهمراه روغن، از ترانس خارج و توسط فيلتر های دستگاه از روغن جدا كرد . ميزانلجن های جدا شده از روغن، به اين روش قابل ملاحظه می باشد و روغن پس از پايان عمليات تصفيه ، کاملاً شفاف و فاقد هرگونه رسوب و لجن خواهد شد . ضمن آنكه انجام كار بصورت تدريجی مشكلات ناشی از كنده شدن ناگهانی لجنها از بدنه را نيز نخواهد داشت.
3- رطوبت گيری و جداسازی گازهای محلول

 

وضعیت هزینه

ویژه با هزینه

دکمه بازگشت به بالا