دانلود مقاله اثر بخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اختلال استرس ضربه در کودکان و نوجوانان

ریال600.000

این محصول یک مقاله به زبان فارسی با عنوان “اثر بخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اختلال استرس ضربه در کودکان و نوجوانان” بوده و در دو فرمت word و pdf آماده خریداری و دانلود فوری می باشد.

 

مشخصات مقاله
عنوان مقاله بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اختلال استرس پس از ضربه در کودکان و نوجوانان
فرمت مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش (DOCX) و پی دی اف (PDF)
تعداد صفحات مقاله 30 صفحه
سایز متن مقاله 14
فونت متن مقاله بی نازنین
رشته های مرتبط با این مقاله روانشناسی – علوم اجتماعی
گرایش های مرتبط با این مقاله روانشناسی شناختی – روانشناسی کودک و نوجوان
موضوعات استرس – رفتار درمانی شناختی (CBT)
منبع و رفرنس ندارد
کد محصول w2054
حجم فایل 1Mb
وضعیت آماده خرید و دانلود

 

فهرست مطالب مقاله
چکیده
اختلال استرس پس از ضربه
عوامل خطر
اثر سانحه
درمان
ملاحظات پیرامون مشمولیت در گروه درمانی
بررسی
آمادگی گروهی
مزایای گروه
ابزار CBT در درمان گروهی در جوانان و کودکان مبتلا به PTS و PTSD
مفهوم شناختی رفتاری واکنش به سانحه
گزینه هایی برای درمان گروهی
اهداف درمان
گروه درمانی شناختی رفتاری در PTSD
نتیجه گیری و ارائه ی پیشنهاد ها

 

بخشی از متن مقاله
چکیده
طی مطالعاتی که به انجام رسیده اند و میزان شیوع اختلال استرس پس از ضربه در نوجوانان و جوانان را بررسی کرده اند، اخیرا نتایجی حاصل آمده است که نشان میدهد بین 3 الی 15 درصد دختران و 1 الی 6 درصد پسران معیار های کامل PTSD را دارا بوده اند ( مرکز ملی اختلال استرس پس از ضربه ) . بررسی مطالعاتی که پیرامون شیوع اfa;ین اختلال در نمونه های کودکان ( افرادی که به سن مدرسه رسیده اند ) انجام گرفته است ، نشان میدهد که شیوع اختلال های پس از ضربه میتواند به 40 الی 70 درصد برسد . PTSD درکودکان میتواند نتیجه ی عواملی چون قربانی و یا شاهد حوادث خشن و مجرمانه بودن ، و یا بلایای طبیعی و نیز سو استفاده های فیزیکی و یا ذهنی جنسی باشد. گرچه تمامی کودکانی که حوادث آسیب زایی را تجربه میکنند ، نشانه های PTSD را بروز نمیدهند اما علائم شناختی و عاطفی و نیز واکنش های رفتاری به صدمات وارد شده بسیار منحصر به فرد هستند و منجر به اختلال در عملکرد وی میشوند ( مثلا پس از پدید آمدن حادثه و نیز در دوره ی نقاهت پس از آن ، تغییرات فیزیولوژیکی ای در سیستم اعتقادی قربانی که مرتبط با ناتوانایی و نا امنی او می باشد ، رخ میدهد . ) . با مداخله در بعضی سطوح میتوان از اثرات زیان بار صدمات وارده بر عملکرد بخش های فیزیولوژیکی و روانی ( نشانه های صدمات وارده پس از حادثه آشکار می شود . ) کاست .

این بخش ، علائم تشخیص PTSD و نیز عواملی که ممکن است این اختلال ها را افزایش دهد را به طور خلاصه توضیح می دهد . کودک یا نوجوان اگر معیارهای PTSD یا PTS را به طور کامل نشان دهد ، تحت هر شرایطی ، اثرات منفی حادثه ای که تجربه کرده است بر عملکرد بخش های روانی ، اجتماعی و رفتاری او ، موضوعی قابل بحث خواهد بود که گاهی تا جوانی او ادامه پیدا خواهد کرد ( خواه معیار های مربوطه ره به طور کامل بروز دهد و یا خیر ) تا در نهایت بتوان برای آن درمان نسبی و معقولی فراهم آورد .

از آن جایی که مطالعات انجام شده پیرامون درمان روانی PTSD در نمونه های جوان محدود است ، و نیز اعتبار این مطالعات انجام شده بر قربانیان اثبات نشده است ، تلاش بر معرفی و پیشنهاد کارآمد ترین عوامل درمانی در این بخش آمده است . هدف اصلی این بخش مروری دقیق بر مطالعات پیشین انجام شده پیرامون این موضوع می باشد . ، پژوهش هایی که تاکنون ، به بررسی اثر بخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر اختلال استرس پس از ضربه در کودکان و نوجوانان انجام گرفته است را به طور خلاصه شرح داده ایم . سپس یک پروتکل مداخله ، بر اساس مدل معتبر CBT ، تعبیه کرده ایم که در یکی از پژوهش ها درمورد کودکان و نوجوانان درگیر با PTSD طراخی شده بود . و در آخر موانع بالقوه ای که از نظر پزشکان ممکن است سد راه درمان بیماران PTSD باشد را توضیح دادیم .

اختلال استرس پس از ضربه
تعریف
PTSD سندروم پیچیده ایست که براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی IV به مدت حداقل یک ماه پس از مبتلا شدن فرد ، در موقعیت های دانشگاهی ، اجتماعی و شغلی ، و سایر موقعیت های مهم زندگی که به ایفای نقش فرد مربوط می شود ، علائم زیر را در بر میگیرد : 1 – قرار گرفتن در شرایطی که منجر به مرگ و یا آسیب رسیدن به خود فرد و یا اطرافیانش ( یا فرد خودش مشمول حادثه است و یا شاهد حادثه بوده است ) می شود و در نتیجه وی قربانی واکنش حاصل از ترس و ضعف میگردد ، 2 – یادآوری خاطره ی حادثه طی کابوس های شبانه ، خاطرات و یا مشاهده و شنیدن حوادثی مشابه آنچ ه تجربه کرده است . 3 – اجتناب مداوم از هر گونه فکر و احساس و یا بحثی که مرتبط با آن حادثه بوده باشد ، و یا حتی بی احساس شدن عاطفی و کناره گیری از افراد 4 – تجریک های مداوم که در اختلالات خواب ، تحریک پذیری ، مراقبت ريال و نیز مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز و نیز واکنش های شدید . از آنجایی که کودکان کنترل کمتری بر قدرتشان در مورد حوادثی که اطرافشان پیش می آید دارند ، هم چنین آنان اغلب در واکنش به اتفاقات نامعلوم اطراف خود ، میترسند و از آنجایی که به بلوغ نرسیده اند و توواناییشان در کنترل ضعف خود نسبت به افراد بالغ کمتر است پس بیشتر هم در معرض PTSD قرار میگیرند .

وضعیت هزینه

ویژه با هزینه

دکمه بازگشت به بالا